Prakt. lékáren. 2022; 18(2): E11-E17 | DOI: 10.36290/lek.2022.026

Zásady efektivní komunikace v lékárně

Dana Mazánková, Filip Kňažek, Jana Mečiaková
Ústav aplikované farmacie, Farmaceutická fakulta Masarykovy univerzity, Brno

Farmaceuti i farmaceutičtí asistenti mají po dokončení studia bohaté odborné znalosti, které i nadále rozšiřují v rámci celoživotního vzdělávání. Občas se ale při výdeji léčiva v lékárně může stát, že nedokážou tyto poznatky převést do laické řeči, které porozumí i pacient. V rámci zlepšování compliance pacienta s léčbou je nutné při výdeji léčiva využívat techniky tzv. efektivní komunikace. Jejich součástí je především předávání nejpodstatnějších informací, bez zbytečného balastu, ve srozumitelné formě a za využívání aktivního naslouchání.

Klíčová slova: efektivní komunikace, lékárna, zpětná vazba, aktivní naslouchání, verbální komunikace, neverbální komunikace.

Principles of effective communication in the pharmacy

Pharmacists and pharmacy assistants have extensive expertise in the field after graduation, and they continue to expand this through lifelong education. However, sometimes, during dispensing of drugs in the pharmacy, they may not be able to translate this expert knowledge into a language the patient can understand. In order to improve patients´ compliance to treatment, it is necessary to use so-called effective communication techniques during the dispensing of drugs. It mainly involves passing on essential information without unnecessary ballast in a comprehensible form together with using active listening.

Keywords: effective communication, pharmacy, feedback, active listening, verbal communication, non­‑verbal communication.

Zveřejněno: 22. červen 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Mazánková D, Kňažek F, Mečiaková J. Zásady efektivní komunikace v lékárně. Praktické lékárenství. 2022;18(2):E11-17. doi: 10.36290/lek.2022.026.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Ratna H. The Importance of Effective Communication in Healthcare Practice, Harvard Public Health Review. 2019;(23):1-6. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Shitu Z, Hassan I, Aung MMT, et al. Avoiding Medication Errors through Effective Communication in Healthcare Environment. Movement, Health & Exercise. 2018;7(1):113-26. Available from: DOI:10.15282/mohe.v6i2.157 Přejít k původnímu zdroji...
  3. Práznovcová, L. Komunikace v lékárně. Solutio. MEDON, s. r. o.; 2002.
  4. Majchrowska A, Bogusz R, Nowakowska L, et al. Public Perception of the Range of Roles Played by Professional Pharmacists. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2019;16(15):2787. Available from: DOI:10.3390/ijerph16152787 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Bastianelli KMS, Nelson L, Palombi L. Perceptions of pharmacists' role in the health care team through student­‑pharmacist led point­‑of­‑care screenings and its future application in health care, Currents in Pharmacy Teaching and Learning. 2017;9(2):195-200. Available from: https://doi.org/10.1016/j.cptl.2016. 11. 007 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Tomeček A. Psychologické aspekty práce lékárníka. Praktické lékárenství. 2010;6(5):258-60.
  7. Mesquita A, Lyra D, Brito G, et al. Developing communication skills in pharmacy: A systematic review of the use of simulated patient methods. Patient Education and Counseling. 2010;78(2):143-8. Available from: https://doi.org/10.1016/j.pec.2009. 07. 012 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Pfizer, spol. s r. o. Efektivní komunikace: Role lékárníka. Prezentace. [Cited 2021-12-15]. Available from: https://www.pfizerpro.cz/sites/default/files/pik.2017. 01. 006_efektivni_komunikace_v_lekarne.pdf.
  9. Lízalová I. Farmaceut jako pomáhající profese. Diplomová práce. Institut mezioborových studií. Fakulta humanitních studií. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně; 2015.
  10. Vymětal, J. Průvodce úspěšnou komunikací: efektivní komunikace v praxi. Praha: Grada Publishing; 2008.
  11. Beardsley RS, Kimberlin CL, Tindall WN. Communication skills in pharmacy practice: a practical guide for students and practitioners. Philadelphia: Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins; 2008. 5th ed.
  12. Vranová V. Komunikace v lékárně. Praktické lékárenství. 2010;6(4):167.
  13. Yaffe P. The 7% rule: fact, fiction, or misunderstanding. Ubiquity. 2011 October;1:1-5. Available from: https://doi.org/10.1145/2043155.2043156 Přejít k původnímu zdroji...
  14. Cýrusová L. Psychologické aspekty komunikace v lékárně. Diplomová práce. Hradec Králové: Katedra sociální a klinické farmacie. Farmaceutická fakulta v Hradci Králové. Univerzita Karlova v Praze; 2006.
  15. Caron N. Prodej problémovým zákazníkům: klíč k vyjednávání a přesvědčování. Praha: Grada Publishing; 2012. 2. české vydání.
  16. Laven A, Arnet I. How pharmacists can encourage patient adherence to medicines. Pharmaceutical Journal. 2018 Aug;301(301):7916. Available from: DOI:10.1211/PJ.2018.20205153 Přejít k původnímu zdroji...
  17. Motlová L, Holub D. Compliance a adherence: spolupráce při léčbě. Remedia. 2005;15(6): 514-16.
  18. Lízalová I. Efektivní komunikace s klientem v práci farmaceuta. Bakalářská práce. Institut mezioborových studií. Fakulta humanitních studií. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně; 2013.
  19. Lízalová I. Základy efektivní komunikace v praxi farmaceuta. Prezentace v rámci projektu Farmaceut s přidanou hodnotou; Farmaceutická fakulta Masarykovy univerzity, Brno; 6. 4. 2021.
  20. Petrovičová R. Komunikace v lékárně. Rigorózní práce. Ústav aplikované farmacie. Farmaceutická fakulta. Veterinární a farmaceutická univerzita Brno; 2010.
  21. Antunes LP, Gomes JJ, Cavaco AM. How pharmacist­‑patient communication determines pharmacy loyalty? Modeling relevant factors. Research in social & administrative pharmacy. 2015 Jul­‑Aug;11(4):560-70. Available from: https://doi.org/10.1016/j.sapharm.2014. 11. 003 Přejít k původnímu zdroji...
  22. Ilardo ML, Speciale A. The Community Pharmacist: Perceived Barriers and Patient­‑Centered Care Communication. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020 Jan;17(2):536. Available from: DOI: 10.3390/ijerph17020536 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  23. Kelly DV, Young S, Phillips L, et al. Patient attitudes regarding the role of the pharmacist and interest in expanded pharmacist services. Canadian Pharmacists Journal. 2014;147(4):239-47. Available from: DOI: 10.1177/1715163514535731 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  24. Chichirez CM, Purcărea VL. Interpersonal communication in healthcare. Journal of medicine and life. 2018 Apr­‑Jun;11(2):119-22. Přejít na PubMed...




Farmacie pro praxi

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.